Friday, 28 October 2011

Allah SWT Menggantinya

Ketika berlaku Tsunami di Acheh, Darmi bin Tengku Cut Haji kehilangan segalanya, lelaki berusia 44 tahun itu kehilangan isteri dan tiga anak perempuannya. Pada mulanya dia berharap isteri dan anak-anaknya masih hidup sebagaimana juga dirinya. Dia mencari mereka selama berminggu-minggu, tetapi tidak pernah menemui. Dia berusaha dan tidak berputus asa, malah terus mencari isterinya di sekolah kerana isterinya seorang guru. 

Sayangnya, dia tidak pernah menemui kerana kemungkinan mereka memang sudah meninggal dunia. Dalam pencariannya yang panjang itu, Darmit telah bertemu jodoh dengan seorang gadis berusia 16 tahun yang bekerja sebagai seorang guru dan mengajar di sekolah rendah. Darmit telah mengahwininya.

Tidak lama selepas itu, isteri Darmit hamil. Lebih mengujakan, isterinya hamil kembar tiga. Setelah melahirkan, rupanya kesemua anak-anak kembarnya itu adalah anak perempuan. Masya-Allah. Sungguh dalam musibah itu, Darmit menghadapinya dengan sabar dan Allah menggantikan semula kehilangan Darmit dengan memberi seorang isteri dan tiga anak perempuan sekaligus.

"Dan tatkala Tuhanmu memaklumkan, sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah kepadamu dan jika kamu mengingkari, maka sesungguhnya azabKu sangat pedih." [Ibrahim : 7]

No comments:

Post a Comment

Click! Click! Click!