Sunday, 11 March 2012

Cuti Yang Indah

Assalam! Selamat Hari Ahad! Syukur Alhamdulillah kita masih lagi mampu bernafas dihujung minggu ini untuk meneruskan tugas sebagai khalifah-Nya. Hujung minggu yang sangat dinanti oleh seorang guru seperti aku selepas beberapa minggu sudah aku tidak dapat berhujung minggu kerana tuntutan tugas di sekolah.

Seminggu kebelakangan ini juga aku banyak menghabiskan separuh waktu di sekolah untuk menyudahkan segala kerja sebelum cuti sekolah bermula. Cukup penat hingga baju-baju yang sudah dicuci masih ada selonggok yang belum dilipat (sebenarnya penuh sekatil. Hihi).

Tunggakan kerja yang perlu disudahkan cuti ini masih berbaki tiga lagi; key in markah kelas untuk SAP, key in markah Sains untuk 4 kelas secara online untuk SAPS, dan Kajian Tindakan. Mudah-mudahan Allah sentiasa membantu aku dalam menyelesaikan semua tugasan ini. Inilah amanah seorang guru yang bukan sahaja mendidik dan mengajar pelajar, tapi juga kerja-kerja lain yang akan mempermudahkan urusan dengan ibu bapa nanti. Aku redha jika inilah sebahagian daripada rutin hidup aku untuk mendapat rezeki yang halal dan ingin melunaskannya kerana Allah semata-mata.

Walau kerja masih menimbun, aktiviti riadah tetap tak dilupakan. Kami masih dengan aktiviti berbasikal yang sudah menjadi suatu hobi pula.

Suami, Naqib (seat depan), & Nabil (seat belakang)


Me :)


Time cycling, aku wajib akan kenakan seluar jeans dan kasut :)


Dan aku tidak akan lupa untuk bawa pump tayar bersama-sama untuk elakkan perkara yang tak diingini. Pump jenama Gainway ni aku beli dengan harga RM10 sahaja. Kecil dan senang dibawa. Bubuh dalam bakul je.


Impak hobi kami yang suka berbasikal ni menyebabkan suami aku belikan dua buah lagi basikal untuk anak-anak buah aku. Satu baru, satu second hand. Basikal yang baru sebagai hadiah kepada Iman sebab berjaya tingkatkan pencapaian dalam peperiksaan, dan yang second hand sebagai perangsang untuk Fahmi supaya tidak rasa dipinggirkan dan diharap agar dapat memberi moral untuk capai result terbaik dalam UPSR nanti. Tapi yang second hand tu suami beli RM65 je, basikal jenama Colnago yang sudah agak lama dan sudah berkarat. Kelebihan anak-anak buah aku ni ialah diorang punya kemahiran merepair basikal. Jom layan gambar-gambar ni.

Lepas licinkan body guna kertas pasir, barulah spray.


Adjust rantai dan tayar.


Hijau striking! Suka hati kamulah Fahmi :)

Cuma sayangnya, rupa bentuk basikal Colnago yang asal tak sempat nak capture. Kalau tengok yang asal, rasa macam tak sanggup nak beli. Tauke kedai cina tu pun salute kat anak-anak buah aku bila tengok basikal buruk tu dah cantik macam ni.

Ok sekarang kita layan gambar abang-abang kecik ni pulak.

Naqib pun tak nak mengalah :D


Nabil pula sibuk main bola :)


Ok, habis sudah cerita kami. Selamat berhujung minggu ye semua!

p/s: Alhamdulillah, aku sudah berjaya turunkan berat badan sebanyak 4 kg. Ada 6 kg lagi nak diturunkan. Semoga Allah permudahkan usaha ini. Amin :)

2 comments:

Click! Click! Click!