Monday, 19 August 2013

Ukhuwah aidilfitri bersama sahabat blogger


Assalammualaikum w.b.t

Ingat tak tentang Falina dan bayi pramatangnya, Faiq Aqwa? Saya pernah ceritakan dalam entry ini. Dalam tak sedar, sudah setahun rupanya saya mengenali Fa, bermula dengan comments di entry Wad Paedatrik, kemudian kami saling berbalas comment di blog masing-masing, berbalas email dan lebih banyak whatsapp akhir-akhir ini. Alhamdulillah, saya selesa berkongsi banyak perkara dengan Fa. Terutamanya tentang Faiq, bayi miracle yang saya sangat sayang seperti anak sendiri.

Pada Syawal ke-6, saya ke Semenyih beraya di rumah abang dan bermalam di sana. Tah tiba-tiba, terdetik di hati untuk beraya ke rumah Fa. Terus saya whatsapp Fa beritahu, saya insyaAllah ke Klang esoknya.

Syawal ke-7, Saya bergerak dari Semenyih lebih kurang pukul 1.30 petang dan tiba di taman Fa lebih kurang pukul 2.30 petang. Orang pertama yang saya jumpa waktu tu ialah mama Fa. Saya dapat cam mama Fa sebab pernah tengok dalam blog Fa. Kebetulan mama Fa baru je nak keluar rumah. Terpaksa batalkan niat sebab kasihankan Fa seorang nanti mahu melayan kami. Sebelum jumpa Fa, saya rasa berdebar juga. Takut-takut kalau Fa ni jenis yang pendiam. Al-maklumlah saya dengan Edy ni kan kepochi sikit, so kami memang akan jadi janggal sikit bila berjumpa dengan orang yang hanya jawab sepatah bila ditanya. Tapi rupanya bila dah dapat jumpa Fa, ehem, berpatah-patah Fa jawab. Fuh, lega jumpa kawan sekepala :D

Paling best mama Fa, ramah dan kelakar. Seronok betul kami menyembang. Asyik tergelak je. Dan tentu-tentulah paling menyejukkan hati saya ialah dengan melihat keletah Faiq. Tak tahulah kenapa, memang terus rasa sayang je lihat Faiq. Edy pun sama. Edy sempat bisik kat saya, "Macam Najla lah.."

Faiq jenis takut dengan orang. Macam-macam cara juga saya buat nak pancing Faiq, tapi Faiq tetap takut. Lama-lama, alhamdulillah Faiq ok. Mulalah Faiq dengan gelagat dia yang comel tu. Dan saya sangat kagum dengan cara Fa dan mama Fa menjaga Faiq. Fa pernah beritahu saya yang dia paranoid dengan apa-apa yang berkaitan dengan Faiq. Dan saya lihat, disebabkan paranoid tulah, Fa sangat teliti dalam menjaga Faiq. Fa memang betul-betul jaga Faiq. Sampai terdetik juga dalam hati saya, "Oh macam ni rupanya cara jaga bayi pramatang.."


Sesi memancing Faiq dengan PhonyPhone. Berhasil beberapa minit je :)

The cutest mama and lovely son

Leganya rasa hati bila hajat mahu jumpa Faiq telah tercapai. Rasa seronok usah dikira. Mungkin ibu-ibu macam saya yang pernah ada bayi pramatang faham maksud hati saya ini. Cukuplah dapat melihat bayi pramatang lain sihat membesar pun saya sudah rasa bersyukur. Semoga Allah SWT melindungi Faiq dan memberi kesihatan yang baik padanya. Juga kepada anak-anak pramatang yang lain. Amin.


Saya, Fa, mama Fa dan Faiq. Gemuk saya berdiri sebelah Fa.
Lagi!
Dan lagi!

Balik dari rumah Fa, saya dan Edy ke IKEA, nak elakkan jem sebenarnya. Tak habis RM200 pun kami membeli. Terus ke Cheras, ke rumah pakcik Edy dan pulang ke Muar pada hari yang sama.

Alhamdulillah, dalam tak sangka dapat beraya rumah sahabat blogger, lepas tu dapat pula ke IKEA mencuci mata. Hm, pengalaman raya kali ni cukup berbeza dengan tahun-tahun sebelum. Alhamdulillah, banyak pengalaman baru.

Sahabat blogger yang lain, bila nak jemput saya datang ke rumah? Hihi

2 comments:

  1. Naddddddddd! Speechless.
    Terharu.
    Terharu.
    Terharu.

    Faiq juga anak Nad, if you don't mind he can call you ummi too.

    :')

    Thank you for coming. :)

    *sambung nangis*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sob sob.. Terharunya klu Faiq panggil nad ummi nnt.. Wuuu, nak nangis rasa, terharu jugaaaak! Tq Fa :'")

      Delete

Click! Click! Click!